وبلاگ تخصصی برنامه ریزی و کنترل پروژه
سعید دارابی/مهندسی صنایع/برنامه ریزی و کنترل پروژه

 
تاريخ : یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷

 وظایف یک مدیر پروژه

 مدیریت پروژه بکارگیری دانش ، مهارتها ، ابزار و تکنیکهای لازم در اداره جریان اجرای فعالیتها ، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است . مدیریت پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه بهره می‌گیرد 

وظایف مدیر پروژه :

  1. مدیریت اهداف: کنترل کردن پروژه از طریق نظارت بر اهداف و دستیابی های مورد نظر کار فرما.
  2. مدیریت هزینه ها: که برای کنترل مالی پروژه ، از طریق گردآوری ، سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش دربارۀ اطلاعاتمربوطه به هزینه ها انجام می گیرد.
  3. مدیریت زمان: عبارت است از برنامه ریزی ، زمان بندی و اعمال نظارت بر پروژه برای دستیابی به آماجهای زمانی  (مدیریت زمان ، و مدیریت هزینه می توانند اساس پروژه را تشکیل دهند)
  4. مدیریت منابع انسانی: مستلزم هدایت و هماهنگ سازی سازمان اداری افرادی است که در پروژه درگیرند.
  5. مدیریت ارتباطات: جریان اطلاعات را میان اعضای تیم پروژه و مدیریت برقرار می کند و به تضمین اتمام موفقیت آمیز پروژه یاری می رساند . 
  6. مدیریت کیفیت: عباری است از تحقق استانداردهای کیفیتی که برای عملکرد پروژه تعیین شده است.
  7. مدیریت قرارداد / تدارک: شامل انتخاب ، مذاکره و دادن سفارشها و سازمان دادن تدارکات مواد ، تجهیزات و خدمات.
  8. مدیریت ریسک: از طریق شناخت شرایط و تجزیۀ آنها ، به احتمال رخ دادن امور غیر قابل پیش بینی مربوط به پروژه می پردازد.
  9. مدیریت یکپارچه سازی پروژه: هماهنگی کارکردهای گوناگون پروژه به نحو احسن را تضمین می کند.

اهمیت و کاربرد برنامه ریزی و کنترل پروژه:

در یک کلام کنترل پروژه به دنبال پاسخگوئی به سوالات زیر است:

– پروژه چه مدت طول می کشد؟ آیا پروژه در تاریخ تعهد شده و تعیین شده در قرارداد خاتمه می یابد؟.

اگر پاسخ منفی است به چه دلیل این اتفاق افتاده است و چه باید کرد که تاخیرات جبران شود؟

  • اگر فعالیت هایی تاخیر کنند، آیا تاخیر آنها بر تاریخ خاتمه پروژه اثر خواهد گذاشت؟ چه مقدار؟
  • با صرفه ترین روش جبران تاخیر یا تسریع اجرای پروژه چیست؟ اساسا چه مقدار می توان از مدت اجرای پروژه کاست؟
  • نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات را چگونه  می‌توان برنامه ریزی و زمان بندی کرد تا ضمن استفاده مطلوب  با کمبود منابع روبرو نشویم؟
  • میزان نقدینگی پروژه در هر واحد زمانی باید چه  مقدار باشد تا ضمن پرداخت به موقع صورتحساب ها و پیش پرداخت ها با تنگنای منابع مالی روبرو نشویم؟

و به طور خلاصه کنترل پروژه:

 

بعنوان چشم وگوش پروژه در هر مقطع از زمان مشخص می نماید که چه مقدار از کار انجام شده ،پروژه چه مقدار هزینه داشته ،چه مقدار منابع صرف پروژه شده، مشکلات فعلی و آتی پروژه چیست، بهترین راهکار برای اتمام هرچه سریعتر پروژه کدام گزینه می باشد و پیش بینی درآمد و هزینه و ده ها جمله شبیه به این ها از وظایف تیم کنترل پروژه می باشد.

وظایف و جایگاه تیم‌های کنترل پروژه در پروژه‌های پیمانکاری ایران (سیستم سه رکنی کارفرما، مشاور و پیمانکار که در بخش پیمان و قرادادها توضیح داده شده است):

 

 

برچسب‌ها: مدیریت پروژه, مهندسی صنایع, برنامه ریزی و کنترل پروژه

ارسال توسط سعید دارابی

اسلایدر