E-ترم 5) CIF-Cost Insurance Freight:
شرایطی است در قراردادهای خرید و فروش بین المللی که در آن فروشنده موظف است محموله را در بندر مبدا روی عرشه کشتی تحویل خریدار یا نماینده قانونی او نماید. همچنین هزینه های کرایه حمل محموله و بیمه حمل تا بندر مقصد را نیز می پردازد، اما مسئولیت و ریسک محموله در طی مسیر به عهده خریدار می باشد.
نقطه انتقال یا نقطه حساس: در این ترم مانند ترم قبل، در نقطه حساس دوگانگی وجود دارد، بدین صورت که ریسک و مسئولیت روی عرشه کشتی در بندر مبدا از فروشنده به خریدار منتقل می گردد ولی هزینه (حمل+بیمه) تا بندر مقصد به عهده فروشنده می باشد.
نکته: بر اساس اینکوترمز، فروشنده موظف است حداقل پوشش بیمه ای را اتخاذ نماید. در صورتی که خریدار تمایل دارد بیمه های با پوشش بالاتر را برای محموله خود در نظر گیرد لازمست مابه التفاوت آن را بپردازد و در قرارداد قید کند.
انواع بیمه ها:
1-کلوز C: بیمه ارزان قیمت
این بیمه معاف از پرداخت خسارت های جزئی یا خسارت خاص می باشد. طبق آمار بیشترین خسارتی که در تجارت بین الملل رخ می دهد خسارت جزئی می باشد و بیمه کلوز C این نوع خسارت را پوشش نمی دهد و دلیل ارزان بودن آن نیز همین موضوع است.
به منظور شفاف شدن نوع خسارت، به مثال زیر توجه نمایید:
20 صندوق بار یک کامیون می باشد که تصادف می کند و 5 صندوق بطور کامل نابود می شود در 3 صندوق بخشی از قطعات آسیب می بینند و 12 صندوق سالم می مانند. در نتیجه 3 صندوق خسارت جزئی دیده اند و به 5 صندوق خسارت کلی وارد شده است.
2-کلوز B:بیمه قیمت متوسط
در کلوز B خسارات جزئی با در نظر گرفتن درصدی به عنوان فرانشیز پرداخت می گردد.
3-کلوز A: بیمه گران قیمت
بیمه کلوز A که به آن بیمه تمام خطر گفته می شود کلیه خسارات اعم از جزئی و کلی را پوشش می دهد.
ادامه مطلب ادامه آشنایی با بخش تامین تجهیزات (P) در پروژه های EPC
برچسبها: Procurement, EPC, تامین تجهیزات, مهندسی صنایع